Астана. 22 ақпан. Телефон желісінің ар жағынан «Сәлеметсіз бе?!» деген жас келіншектің жарқын үні естілді. Өзімді таныстырып, жұмыс істейтін басылымның атын айта бергенімде «А, сіз біздің үйге газет әкелейін дедіңіз бе?» деді жаңағы үн балалық бір қызығушылық араласқан ырғақпен. «Жоқ, мен журналиспін» дедім, әлгі әйелдің әсерлі, көңілді қалпын бұзғым келмесе де, әңгіменің барысына бірден көшуді жөн көріп. Жаңағы дауыс қатқылдана түсті. Әлгінде ғана болған жылылықтан із де жоқ. «Қазір ауруханада едім, кейін хабарласыңыз» деп тұтқаны тастай салды. «Сізге қазір сөйлесу ыңғайлы ма?» деген «әдепті» сұрақты қойғаныма өкіндім. Өйткені ол телефонын жарты сағаттан кейін де, тіпті араға бірнеше тәулік салып та, қайта көтермеді…
Сириядан келген азаматтармен сөйлесудің жолын іздегендерге кездесетін қиындықтың бірі – осы. Олар басынан өткенді белгісіз жанға баяндағанды құп көрмейді. «Ақ ниет» ақпараттық насихаттау және оңалту орталығы қоғамдық қорының басшысы Әлім Шауметов бір әйелдің өзіне Сирия туралы сұрақ қойған сайын, бар көрген сұмдығы мен баласының қазасы ойға түсетінін айтып, жылағанын мысалға келтірді. Ол «сұрағы көп» журналистерге Сириядан келгендер үшін «ауыр естеліктерге қайта оралудың қиын» екенін ескертеді.
Біз байланысқа шыққан Дана (есімі өзгертілді) есімді келіншек 2017 жылы қыркүйекте үш баласымен бірге Сириядан оралған. Жолдасы көші-қон заңнамасын бұзғаны үшін Түркиядағы арнаулы департаменттің бақылауында қалған. Қазір оңалту шарасынан өтіп жүрген азамат 2013 жылы Сирияға жолдасының үгіттеуімен кеткен. Соғыс өрті шарпыған аймақта екі жылын өткізіп, Қазақстанға келгенге дейін, Түркияны паналаған отбасы туралы қолда бар дерек – осы ғана. Ал кейіпкердің әңгімесін тыңдау бұйырмағанын жоғарыда айттым.
Бес баласымен қақтығыс алаңында қалған Анардың (есімі өзгертілді) туған жерге оралуына ата-енесі әсер етіпті. Күйеуі соғыста қаза тапқан әйелді онымен жұмыс істейтін мамандар «әңгімеге сараң, томаға тұйық» деп сипаттайды. Алғаш мектепке барғанда балалардың киім кию үлгісінде, басқа оқушылармен қарым-қатынасында, қазақ тілінде таза сөйлеуінде қиындықтар болыпты. Қазір отбасының соғыстан кейінгі өмірі бұрынғы қалыпқа түсіп келе жатқанға ұқсайды. Отанасы біздің қоңырауымызға жауап берген жоқ.
Өткен жылдың күзінде Дағыстан арқылы елге жеткізілген Орал өңірі тұрғынының Сириядағы өмірін бүкпесіз баяндаған сұхбаты желіде мың сан рет қаралды. Сириядағы қазақстандықтар деген сұрау интернетте қаншама бағдарлама мен бейнежазбаны шығарып береді. Барлығында егіліп жылаған ана, ұлын сарыла күтіп жүрген әке, бауырын тоқтата алмағанына налыған аға-әпке…
Сондай өкініш өзегін өртейтін жанның бірі – Ақерке (есімі өзгертілді). Студент қыз тұрмыстағы әпкесінің өзіне құпия етіп тапсырған Сирияға сапар шегу туралы жоспарын туған-туысына, әжесіне айтпағанына өкінеді. «Мүмкін оны тоқтата алар ма едік?» дейді жас қыз жанарын алысқа қадап. Тұрмысқа шыққаннан кейін, бір жарым жылдан соң, намаз оқуды бастаған күйеуіне еріп, ислам шарттарын орындауға бекінген әйел балаларын алып, бір күнде Сирияға кетіп қаларын ешкім болжай алмаған. Қазір ара-тұра белгісіз номерлерден байланысқа шығып тұратын ол «Бізде бәрі жақсы. Күйеуім соғыста» дегеннен басқа ештеңе айтпайды екен.
Сирияға кеткендер – саяси үгіттің құрбаны
Саясаттанушы Жұмабек Сарабеков «Сирияға кеткендер саяси үгіттің құрбаны» деп есептейді.
– Сирия мен Ирак аумағындағы ДАИШ ұйымының «PR стратегиясы» өте жақсы жасалған. Олар әлем мұсылмандарын шариғат заңдарын толық ұстанатын, әділеттілік қағидасына сүйенген мемлекетке шақырып, үндеу жолдады. Бірақ аталған өңірде жүргізілген әлемдік зерттеулер ол жерде адам саудасы кең таралғанын, азаматтарды сотсыз өлім жазасына кесу сияқты жағдайлардың қалыпты құбылыс екенін дәлелдеді. Ресей Сириядағы терроризмге қарсы күрес жеңіспен аяқталғанын хабарлады. Бұл жерде АҚШ бастаған антитеррорлық коалицияның да үлесін атап өту керек. Қазір ДАИШ күштері өзінің әскери-саяси әлеуетін толықтай жоғалтты. Территориясының басым бөлігінен айырылған лаңкестік ұйым сарбаздары Таяу Шығыстағы саяси тұрақсыз елдерге, Африка мемлекеттеріне, Ауғанстанға бет түзеуі мүмкін. Бірақ мұнымен Таяу Шығыстағы халықаралық терроризм қаупі жойылды деп айта алмаймыз. Ол құбылыс ретінде қалып отыр және көлемі өсіп келе жатыр. Мұны Еуропа мемлекеттерінде болған лаңкестік оқиғалардан көруге болады. Терроризмде байқалатын бір тренд – жалғызбасты лаңкестер феноменінің пайда болуы. Олар ойға алған қылмысын белгілі бір топ көмегінсіз, жалғыз жүріп жүзеге асырады. «Орталық Азия аумағына соңғы уақытта 500-ден астам лаңкестік ұйым содырлары оралған» деген дерек бар. Әскери іс-қимылдарға қатысқан азаматтар еліне қайтқан соң, өзінің тәжірибесін жат мақсатта пайдаланып, терроризм қаупін күшейтуі мүмкін. Сондықтан бұл тұста оларға оңалту шараларын дұрыс жүргізу өте маңызды.
Радикалды идеология – әбден ойластырылған қару
Сирияға кеткен Қырғызстан азаматтары туралы деректі фильмді қарап отырып, екі отбасыны соғыс алаңына қоныс аударуға көндірген, қазір абақтыда отырған кейіпкерге журналистің «Дәл қазір мені Сирияға баруға үгіттеп көріңізші» деген өтінішіне қылмыскер «Сені көндіре алмаймын. Себебі, журналист Сирияда болып жатқан оқиғаның бәрінен хабардар» деп жауап қайтарғанын көрдім. Қазақстаннан қақтығыс ошақтарына кеткендердің оқиғаларын ақтарып қарағанда да, көбі жоғары білім алған азаматтар екенін байқауға болады. Кей әйелдердің мамандығы – психолог, енді бірінің тіпті қос бірдей жоғары білімі бар. «Ақ ниет» ақпараттық насихаттау және оңалту орталығы қоғамдық қорының басшысы Әлім Шауметовтың айтуынша, жоғары білімді, көзі ашық азаматтардың радикалды идеяға бет бұрғанына таңдануға болмайды. Өйткені радикалды идеология – саясаттанушы, психолог, дінтанушы, тағы бірнеше сала маманы бірлесіп дайындаған, әбден ойластырылған қару. Олар адамды аманатпен байлап тастайды. Берген аманатын бұзса, «Алла аямайды» деп қорқытады.
Экстремистер әр адамның әлсіз тұсын пайдаланады
Медициналық және психологиялық мәселелер орталығының басшысы, профессор Владимир Стеблянко жат ағымдар жетегінде кетудің басты себебін азаматтардың «балалық шағынан» іздейді.
– Басты себеп – құндылықтардың деформацияға ұшырауы. Көбіне деструктивті ағымның соңынан еретіндерде махаббат, отбасы, қарым-қатынас сияқты құндылықтар бала кезінде дұрыс қалыптаспайды. Бұл көбіне ата-анасының қауырт жұмысынан қолы босамай, балаларына жеткілікті көңіл бөле алмауынан болады. Балалар өскенде, осы қалыптаспаған бастапқы құндылықтарды басқа жақтан іздей бастайды. Экстремистер адамның осы әлсіздігін пайдаланады. Мұнда негізінен әр адамға әсер етудің жеке жолы қарастырылады. Жалпы алғанда, деструктивті ағым өкілдері нысанаға іліккен адамға кезінде ата-анасы бермеген бастапқы құндылықтар туралы сөз қозғай бастайды. Ортақ сенім, махаббат, қолдау мұның бәрі адамға иллюзия сыйлайды.
Ұлттық қауіпсіздік комитетінің мәліметінше, 800-ге жуық қазақстандық Сирия мен Ирактағы қақтығыс алаңдарына аттанып, террористік ұйымдардың қатарына қосылған. Бүгінде олардың 106-сы (63 ер, 43 әйел) туған жеріне оралса, соғыста қаза тапқан Қазақстан азаматтарының
саны – 260. Лаңкестік ұйымдардың қатарында қарулы кақтығыстарға қатысу фактілері әшкереленген жағдайда елге оралған азаматтар Қылмыстық кодекстің 170-бабы және 255-260-баптарымен көзделген террористік және басқа да қылмыстарды жасағаны үшін сот үкімінің негізінде қылмыстық жазаға тартылады. Діни адасушылық пен радикалды көзқарастардың ықпалында болған тұлғалар оңалту шараларынан өткізіледі.
Олар өздерін қылмыскер санамайды
«Шапағат» деструктивті діни ағымдардан жапа шеккендерге көмек көрсету орталығы қоғамдық қорының қызметкері, дінтанушы Назерке Жетпісбайқызы оңалту шарасының қиындығын былай сипаттайды.
– Қазір біздің жетекшілігімізбен оңалту шараларынан өтіп жатқан әйелдер кезінде мешіттерде дәстүрлі емес діни ағым өкілдерінен ілім жинап адасқан күйеулерінің насихатына еріп, Сирияға жол тартқан. Өмірлік жары абақтыда жазасын өтеп жатқан әйелдер оларды «қылмыскер» деп санамайды. Өздері қателескенін де бірден мойындамайды. Мәселен, мен экстремизмді насихаттағаны үшін түрмеде отырған азаматтармен әңгіме жүргіземін. Осындай сұхбаттарға қатысқан төрт әйелдің тек біреуі ғана көзқарасын өзгерткенін мәлімдеді. Қалғандары әуелде «ұстаздары» санасына құйған ілімнен бас тартқысы келмейді. Бір қиыны, деструктивті ағымдардың ықпалына түскен адамдар ойын ашық айтпайды. Сондықтан оңалту процесінің сәтті аяқталғанын анықтау да қиын. Бірақ адамның сенімі өзгерген кезде, мінезі, өзін-өзі ұстауы ерекшеленіп, қателігін мойындай бастайды. Бір әйел «Ислам қағидаларын қатаң ұстанбайтын адамды «кәпір» деп, Құран аяттарын ғалымдардың тәпсіріне сүйенбей, тура қалпында қабылдаппын. Дәстүрді жоққа шығарып, сәлем салудың адамға құлшылық ету емес, құрмет көрсетудің белгісі екенін кеш түсіндім» деп ағынан жарылған.
Ислам – бейбітшілік діні
Назерке Жетпісбайқызы «Ислам – бейбітшілік діні. Бұл дінде өзгелерге тіліңмен де, қолыңмен де зиян келтіруге тыйым салынады» дейді.
– «Джиһад» сөзі Құранда 35 жерде айтылған. Оның төртеуі соғыс мағынасында қолданылған. Бірақ ислам дінінде адам өлтіру ең ауыр күнәға жататынын ескеруіміз керек. Осы тұста өзге мемлекеттердегі соғыс алаңдарына мұсылмандар үшін күресуге аттанған қауымның қай тұстан адасатынын діни тұрғыдан түсіндірейін. Ең бірінші, олар ислам амалдарын толық не мүлде орындамайтын адамды «кәпір» деп есептейді. Алланың бұйырған парыздарын орындамаған жанды тыңдамауға, мал-мүлкін тонауға не басқа кез келген зиян келтіруге болады деп сенеді. Мемлекеттің шариғат заңдарымен емес, Конституциямен басқарылатынына наразылық білдіреді. Ондай елді «тағұт» (кәпірлер мемлекеті) деп атайды. Мұсылмандар билігіндегі, шариғат заңдарына бағынатын «Дарул ислам» мемлекеттері «Дарул харб», яғни дінсіз билеушілер басқаратын елдерге қарсы үнемі күрес жүргізуі керек дегенді алға тартады. Біздің Әбу Ханифа мазхабы бойынша, парыз амалдарды орындамайтын адамды «кәпір» деп атап, одан теріс айналуға болмайды. Өйткені ол адамның сенімі болашақта қалай өзгеретінін білмейміз. Бүгін намаз оқып жүрген адам ертең бәрін тастап, керісінше діннен тыс жүрген азамат құлшылыққа келуі әбден мүмкін. Ал исламда өзгелерді кәпір деп тілдеген адамның өзі жауапқа тартылатыны айтылған.
Оларды қабылдауымыз керек
Сириядан елге оралған әйелдер мен балалардың қалыпты өмірге бейімделуін Әлім Шауметов былайша әңгімелеп берді.
– Сириядан келген азаматтармен теолог, психолог мамандар жұмыс істейді. Оңалту шарасының ұзақтығы әр азаматтың жағдайына байланысты әртүрлі. Балалармен жұмыс істеу кезінде оған ықпал ететін ата-анасының көзқарасын өзгерту маңызды. Өйткені кішкентай баланың қатаң ұстанатын қағидасы, айнымас сенімі жоқ. Оларға ата-анасы қандай киім ки десе, соны киеді, қандай әрекетке бағыттаса, соны орындайды. Сондықтан ересек азаматтарды қоғамдық өмірге барынша бейімдеп, олардың өмірден өз орнын табуына көмектесеміз. Көбіне күйеуі соғыста қаза тапқан әйелдер оның «жолын» жалғауға тырысады. Үш баласын елдегі ата-анасына қалдырып, өзі қайта Сирияға жол жүрмек болған бір әйелді райынан қайтарып, алып қалғанымыз бар. Мен оларды біздің қоғамдық қорға жұмысқа аламын. Оңалту шарасынан өтіп, қателескенін толық түсінгеннен кейін, олар теріс пиғылды діни түсінік құрбандарымен сұхбат жүргізіп, тәжірибесімен бөліседі. Өзінің күйін кешкен басқа азаматтарға қолдау көрсетеді. Бірақ біздің қоғамдық қорда бәріне бірдей жұмыс табыла бермейтіні түсінікті жайт. Сондықтан жергілікті әкімдіктермен бірлесіп, қолда бар дипломы бойынша жұмысқа орналастыруға, не жаңа кәсіп түрін игеру курстарына қатыстырып, дайындауға тырысамыз. Көбіне жұмыс берушілер оларды қызметке қабылдауға қорқады. Біз әйелдердің оңалту шарасынан толық өткенін айтып, кепілдеме хат жазып, басшылардың сенімін оятуға атсалысамыз. Өз азаматтарымызды өзекке тебе алмаймыз. Өмірде қателікке ұрынғаны рас. Бірақ біз оларды қабылдауымыз керек.
«Елімізден кетіңдер!» дейді
Әлім Шауметов бізге Жезқазған өңірінің тумасы, жергілікті әйелдер жамағатының басшысы болған Майраның (аты-жөні өзгертілді) Сириядан жолдаған үндеуін тапсырды. «Ислам халифатындағы» бақытты өмірге ұмтылып, қазір туған жеріндегі бейбітшілік арманына айналған әйелдің жерлестеріне жіберген аудиохабарламасының мәтіні мынадай:
– Жезқазғандағы бауырларым, сендерге Сириядан өз аузымнан естісін деген мақсатпен хабарлама жолдап отырмын. Бұл жер – халифат емес. Дәуләнің (ДАИШ) ақидасы дұрыс емес. Мұнда көп қантөгіске куә болдық. Үстімізден бомбылаған кезде, қаншама адам үйіндінің астында қалды. Олардың қатарында қазақ бауырларымыз да бар. Балалары жарылыс кезінде терезелерден ұшып, жан тапсырды. Өліктер ит-мысыққа жем болғанда, ешқандай халифат мүшесі көмектескен жоқ. Оларды қираған ғимарат астынан алып шыққандар – жергілікті бейбіт тұрғындар ғана. Жергілікті тұрғындар «Сендер неге келдіңдер? Елімізден кетіңдер! Тұрып жатқан жерімізді қантөгіс алаңына айналдырдыңдар, кетіңдер!» деп сөкті. Халифаттың өз ішінде бір-біріне жала жауып, өлтіртіп жатқандар, ақша ұрлап, екіжүзді болып жүргендер бар. Қанша әйелдің күйеуі із-түссіз жоғалып кетті. Оларды адам саудасына салып жібереді. Келмеңдер бұл жаққа! Өз үйлеріңде тыныш қана Құранмен, Пайғамбар сүннетімен жүріңдер! Пайғамбардың кезінде мұндай қантөгіс болған жоқ. Ол кезде келісімге келу сияқты бейбіт тәсілдер болған. Қазір мен тұтқында жатырмын. Жанымдағылар темекі тартады, жеңіл жүріске салынған. Исламда осы дұрыс деп ойлайсыңдар ма? Менің ақылыма құлық ассаңдар, Сирияға келмеңдер!
Мамандар терроризм мен экстремизмге қатысты әрекеттері үшін сотталған 300 азаматтың арасында жүргізілген сауалнама нәтижесінде қазақстандық террористің портретін жасаған. Олардың басым көпшілігі 26-35 жас аралығындағы азаматтар екені анықталды. Елінің дамуына айтарлықтай үлес қосатын нағыз ер азамат жасында білегіне жиған күші мен санасына тоқыған білімін жат жердің соғысына салып жүрген отандастарымыздың тағдырын қайталайтындар табылмас үшін мамандар ата-аналарға балаларына жіті көңіл бөлуге кеңес береді. Бостандық пен бейбітшіліктің құны тым қымбат тұратынына елге оралған тірі тағдырлар дәлел.
Динара ТІЛЕУБЕК
Ақпарат көзі: «Айқын»